Pages - Menu

Wednesday 27 May 2015

Gambar PETRONAS


Dalam post kali ini aku akan cerita tentang offshore dan onshore.
Ofshore maksudnya laut, seperti mana offshore oil rig ianya bermaksud rig terletak di tengah-tengah lautan. Manakala onshore membawa maksud yang berlainan iaitu daratan.

So kali ini aku letak sedikit gambar-gambar yang aku dapat dari gallery PETRONAS. 

OFFSHORE


ENP Gemusuk KAKAP


ANGSI Platform












ONSHORE












PETRONAS FLNG

FLNG bermaksud Floating Liquefied Natural Gas (FLNG), operasi yang menggunakan teknologi yang direka bentuk untuk membolehkan pembangunan sumber gas asli luar pesisir. 
Atau dalam bahasa yang lebih faham ialah kita ambil terus gas dari laut, then kita tukarkan ke bentuk liquid untuk memudahkan transporation. Selepas itu, ia bersedia untuk di edarkan ke mana-mana client yang membeli. Semua itu dia process dan dibuat atas kapal tanpa mendarat di tempat penapisan@onshore. 




1 comment:

  1. kebanyakan gambar2 di atas yg saya shoot...nanti mInta tolong crédit kan nama saya ya...@harun.tajudin

    ReplyDelete